עמוד הבית » תאונות עבודה – הגשת תביעת תאונת עבודה
תאונות עבודה – הגשת תביעת תאונת עבודה
אלפי תביעות תאונות עבודה מוגשות בכל שנה בישראל. גם התאונות הקטנות שביניהן עשויות לזכות בפיצוי כספי.
תאונות במקום העבודה מתרחשות בכל יום, עובדים שכירים ועצמאים רבים אינם מודעים לעובדה כי במקרה של תאונה שמתרחשת בעבודה פיצוי כספי עשוי להיות אפשרי בעזרת הגשת תביעה, גם אם מדובר בחתך או שבר קטן.
תאונת עבודה תיחשב במידה והתרחשה תוך כדי העבודה או עקב העבודה. עובד שנפגע בתאונת עבודה פיצוי כספי ישולם ע”י הביטוח הלאומי על פי חוק בגין פגיעות שונות שנחשבות לתאונת עבודה.
לפני שאתה מגישים תביעת תאונת עבודה דרך המוסד לביטוח לאומי, חשוב לדעת את הפרטים במאמר הבא:
מחשבון תאונת עבודה חכם ומהיר - מחשבון פיצויים תאונת עבודה
עברתם תאונת עבודה? המחשבון של זכות ויוזמה מאפשר לכם לבדוק מה גובה הפיצוי הכספי המגיע לכם:
האם את/ה?
באיזה איבר נפגעתם בתאונה?
יש לבחור את האיבר העיקרי שנפגע. במידה ונפגעו מספר איברים יש לסמן אותם:
מה היה השכר ברוטו החודשי שלכם טרם הפגיעה?
כמה זמן חלף מאז תאונת העבודה?
להערכתכם, עד כמה הפגיעה שלכם קשה ופגעה לכם בתפקוד?
1- קלה מאוד תפקוד מלא
10- קשה מאוד ללא תפקוד
1- קלה מאוד תפקוד מלא
10- קשה מאוד ללא תפקוד

*אני מבקש לחזור אלי בשיחה לגבי הסבר חישוב הפיצוי וסיוע במימוש זכויותי הרפואיות בתחומים שונים.
*הייעוץ אינו משפטי.
מהי תאונת עבודה?
מדי שנה מתרחשות תאונות רבות בישראל אשר גובות את חייהם של עובדים רבים וגורמות לפגיעות בדרגות חומרה שונות.
תאונות בעבודה כוללות פציעות פיזיות, בעיות נפשיות או פגיעות כתוצאה משימוש בחומרים מסוכנים ואף תאונות דרכים.
על מנת להעניק לעובדים מענה ביטוחי, המוסד לביטוח לאומי מגדיר את תאונת העבודה כאירוע שהתרחש במקום עבודה, בדרך לעבודה או ממנה שגרם לעובד נזק גופני או נפשי בשעה שמילא את תפקידו. ועל כן אדם אשר נפגע בעבודה זכאי להגיש תביעה מהמוסד לביטוח לאומי.
תאונת עבודה מה עושים וממה חשוב להימנע?
כל עוד אדם שנפגע מוגדר כנפגע תאונת עבודה (התאונה התרחשה במקום העבודה במהלך שעות העבודה ועקב תנאי העבודה), עליו לפעול באופן מסודר ונכון וזאת כדי להשיג ולמצות את מלוא זכויותיו העומדים לרשותו על פי חוק.
עדכון המעסיק
הדבר והשלב הראשון לאחר תאונת העבודה היא עדכון המעסיק – עוד לפני שמתחילים לפעול בכל אפיק וכל מישור, לעדכן את המעסיק ולקבל ממנו דו”ח בשם “הודעה על תאונה – בל 250“. הטופס מציג את כל פרטי המעסיק ואת כל נסיבות התאונה כפי שדווח לו וכמובן שעליו לחתום עליו. יש לשים לב כי הטופס הזה הינו הכרחי והוא מלווה את הנפגע בהמשך הדרך.
תיעוד פרטי התאונה
בשלב השני, חשוב לתעד את כל פרטי התאונה ולשמור את כל המסמכים(גם פרטים שנראים פחות רלוונטיים).יש לרשום את הסיבות והנסיבות שהובילו לתאונה, אם יש אפשרות לצלם את האזור והמקום בו התרחשה התאונה, הרי זה משובח. חשוב להקפיד ולקרוא את תיעודי התאונה שנכתבו על ידי הגורמים השונים (רופא המשפחה המעסיק ועוד) ולוודא כי הם אכן רשמו את פרטי התאונה כפי שתיארתם אותה.
במידה והיו עדי ראייה – אם היו במקום התאונה עדים אשר ראו את המתרחש, יש לקחת את פרטיהם האישיים
קבלת טיפולים רפואיים
חשוב להבין כי פציעות מתאונות עבודה מתגלות לעיתים לאחר מספר ימים ואף שבועות. ולכן חשוב לא להניח שהכול תקין לפני בדיקה רפואית יסודית שמוודאת זאת.
בנוסף, יש לערוך את כל הבדיקות הרפואיות הנדרשות, מבלי לקצר תהליכים וכמובן לשמור את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים. יש לשים לב כי אתם מקבלים עותק מכל בדיקה אותה אתם מבצעים לרבות בדיקות CT, צילומי רנטגן ועוד.
איסוף קבלות ומסמכים
במקביל למסמכים הרפואיים, יש להקפיד ולקבץ את כל הקבלות עבור הטיפולים הרפואיים ובין היתר את הקבלות בעבור הטיפולים התרופתיים שנרכשו.
הגשת התביעה לביטוח לאומי בל 211 - ודיווח תאונת עבודה
תאונת עבודה מחייבת דיווח לרשויות השונות בהתאם לפקודת התאונות ומחלות משנת 1945. הדיווח לרשויות השונות בית חולים, ביטוח לאומי, קופת חולים ומשטרת ישראל במקרה של תאונת דרכים בהם יש נפגעים מחייבת מילוי טופס דיווח תאונת עבודה ע”י המעסיק אשר נקרא בל 250 או בל 283 לעצמאים.
כיצד מדווחים על תאונות עבודה ומקבלים דמי פגיעה?
בכדי לקבל את דמי פגיעה יש להגיש טפסי תביעה בל 211 ולצרף את טופס הדיווח בל 250.
במידה והעובד שכיר, בעת תאונת דרכים או שהעובד שנפגע בתאונת עבודה יש לעדכן את המעסיק, וזה צריך למלא את טופס הדיווח ולחתום עליו ולאחר מכן על הנפגע להגיש את התביעה לביטוח לאומי באמצעות טופס בנקרא בל 211.
במידה והעובד עצמאי, עליו למלא את טופס הדיווח בל 283 ולחתום עליו ולאחר מכן על הנפגע להגיש את התביעה לביטוח לאומי באמצעות טופס בנקרא בל 211.
דגשים לגבי טופס דיווח בל 250 / בל 283: הודעה על פגיעה בעבודה
טופס דיווח משמש את הנפגע להצגה בקופות החולים, מיון ורפואה דחופה וכמו כן לפקידי המוסד לביטוח לאומי.
טופס זה מהווה אישור של המעביד לכך שקרתה התאונה והוא חלק חשוב ובלתי נפרד מתהליך ההכרה לנפגעי תאונת עבודה של הביטוח הלאומי.
חשוב! לשים לב שהטופס מלא בצורה נכונה ותואם את הפרטים בניירת הרפואית, שכן סתירה בין דיווח המעביד לניירת הרפואית או לטפסי הפגיעה עשויה להוביל לבירור מעמיק של פקידי הביטוח הלאומי, ואף לחקירה.
מה הזכויות לאחר תאונת העבודה מול המעסיק וביטוח לאומי?
כדאי לדעת כי המעסיק אמור לשלם לעובד עבור יום הפגיעה עצמו.
עבור שאר הימים ועד 90 ימים הביטוח הלאומי אמור לשלם את דמי הפגיעה שזה למעשה תשלום עבור ימי המחלה, לצורך שיקום והחלמת העובד. דמי הפגיעה הם פיצוי עבור אובדן ההכנסה שנגרם לעובד בעקבות תאונת העבודה, בדומה לימי מחלה. עובד שנאלץ להיעדר מעבודתו עד 12 ימים בעקבות הפציעה, יהיה זכאי לקבל דמי פגיעה החל מהיום השלישי. אך היעדרות ארוכה יותר תזכה את העובד בדמי פגיעה כבר מהיום הראשון.
דמי הפגיעה משולמים על ידי הביטוח הלאומי עד לתקופה של 91 ימים מיום הפגיעה. סכום התשלום תלוי בממוצע השכר של העובד בשלושת החודשים האחרונים או בחוזה העבודה של העובד.
בנוסף, העובד יכול להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות לאחר תשלום הדמי פגיעה, במידה והפציעה גרמה לו לנכות בשיעור מלא או לתקופה זמנית חלקי. סכום התשלום יהיה תלוי באחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי.
כיצד נקבע אופן הפיצוי במקרה של נכות כתוצאה מתאונת עבודה? מענק חד פעמי או קצבה חודשית?
פגיעה בעבודה יכולה לזכות במענק נכות חד פעמי או בקצבה חודשית תלוי בחומרת הפגיעה.
הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי קובעת את אחוזי הנכות, במקרה של פגיעה בעבודה, בהתאם למצבו הרפואי של המבוטח וזאת לאחר תקופה מסוימת של שיקום מעת הפגיעה.
- מענק חד פעמי – מתקבל במידה והוועדה קבעה בין 9%-19%- כלומר המצב הרפואי קל עד בינוני.
- קצבה חודשית – מתקבלת במידה והוועדה קבעה 20% ומעלה- כלומר המצב הרפואי קשה עד חמור.
כלומר, סכום הפיצוי הינו נגזרת של ממוצע שכר שלושת החודשים שקדמו לפגיעה.
לדוגמא:
- נפגע שהרוויח 15,000 ₪ בממוצע בחודש, וקבעה לו ועדה רפואית 20% יקבל קצבה חודשית בשיעור 2250 ₪.
- נפגע שהרוויח 40,000 ₪ בממוצע בחודש, וקבעה לו ועדה רפואית 10% יקבל 129,000 ₪
מקרים מיוחדים של תאונות עבודה
תאונה בדרך לעבודה
המוסד לביטוח לאומי מגדיר תאונת עבודה כאירוע אשר התרחש לעובד במהלך ובמסגרת עבודתו. ולכן, תאונה בדרך לעבודה או תאונת עבודה בדרך הביתה מוכרות גם הן כתאונות עבודה.
כמו כן, למי שעובד בשתי עבודות – תאונה שהתרחשה תוך כדי הליכה/נסיעה מעבודה אחת לשנייה תיחשב כתאונת עבודה. במידה ונעשו סטיות למטרות אחרות המוסד לביטוח לאומי לא יכיר בה כתאונת עבודה.
במקרה של תאונת דרכים בדרך לעבודה העובד יהיה רשאי להגיש תביעה כפולה כנגד ביטוח לאומי וגם חברת הביטוח.
תאונת עבודה לעובד חדש
עובד חדש שנפגע במהלך עבודתו בתאונת עבודה, עשוי להיות זכאי לקבלת דמי פגיעה מטעם המוסד לביטוח לאומי במידה והוא עומד בכל התנאים המקדימים לצורך כך, וביניהם:
- העובד מבוטח ע”י המוסד לביטוח לאומי בביטוח נפגעי עבודה
- העובד מחזיק באישור רפואי (תעודה רפואית) המעיד על כך שהוא אינו מסוגל לעבוד עקב פציעתו
- העובד הגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה לצורך קבלת דמי פגיעה ואליה הוא צירף את כל המסמכים הנדרשים
דמי פגיעה לעובדים חדשים
בדומה לדמי פגיעה לעובדים בעלי וותק במקום העבודה, משולמים ע”י המוסד לביטוח לאומי עבור 13 השבועות הראשונים החל ממחרת יום הפגיעה, כאשר התשלום עבור יום הפגיעה עצמו משולם לעובד השכיר על ידי המעסיק. לאחר תקופת הזכאות לקבלת דמי פגיעה לעובד חדש, עומדת לרשות העובדים האפשרות לקבלת גמלת נכות מעבודה ו/או מענק נכות חד פעמי במידה ונקבעה לגביהם דרגת נכות בשיעור של 9% ואילך.
כיצד מחושבים דמי פגיעה לעובד חדש?
לאורך כל תקופת הזכאות לקבלת דמי פגיעה, שיעור דמי הפגיעה ליום הם 75% מההכנסה במהלך שלושת החודשים שקדמו ליום הראשון בחודש בו התרחשה התאונה, חלקי 90. אפשרות נוספת לחישוב דמי הפגיעה ליום לגבי עובדים חדשים היא על סמך ההכנסה החודשית של העובדים במהלך החודש בו התרחשה התאונה.
שימו לב- עובדים חדשים שלא עבדו במהלך שלושת החודשים הקודמים לחודש בו התרחשה התאונה, יהיו זכאים לקבלת דמי פגיעה על בסיס השכר שנקבע לגביהם בחוזה העבודה עבור שלושה חודשים קדימה במידה והם לא היו נפגעים בתאונת עבודה והיו יכולים להמשיך לעבוד.
במקרים אלו, הזכאות לקבלת דמי פגיעה מטעם המוסד לביטוח לאומי, מותנית בכך שהעובדים שילמו את דמי הביטוח לאומי כסדרם גם במהלך החודשים בהם הם לא עבדו בעבודתם הנוכחית.
הגשת תביעה לקבלת דמי פגיעה לעובד חדש
הגשת תביעה לדמי פגיעה נעשית באמצעות טופס תביעה ייעודי אליו יש לצרף תעודה רפואית ראשונית. לאחר מילוי הטופס על ידי העובד, הוא נדרש למסור אותו למעסיק וזאת על מנת לאשר את נסיבות התאונה ולצרכי פירוט השכר אשר שולם לעובד במהלך שלושת החודשים שקדמו ליום הראשון בחודש בו התרחשה התאונה ו/או השכר אותו העובד אמור לקבל על פי חוזה העסקתו.
תביעת תאונת עבודה - תהליך קבלת הכרה מביטוח לאומי עם זכות ויוזמה
כאן באתר שלנו תמצאו את כלל הטפסים שצריך להגיש בשביל הגשת תביעת תאונות עבודה לביטוח לאומי.
חשוב לציין שתהליך תביעת תאונות עבודה הוא ארוך ומסורבל ופקידי ביטוח לאומי לרוב לא נוטים להקל על העובדים התובעים את מימוש הזכויות הרפואיות שלהם.
לכן, עובדים רבים בישראל בוחרים להסתייע בחברה למימוש זכויות רפואיות.
הצוות המקצועי שלנו בזכות ויוזמה יספק לכם ליווי אישי וצמוד – החל מהכנת תיק תביעת תאונת עבודה לביטוח לאומי בו נאתר מסמכים רפואיים, נצרף חוות דעת של רופאים מומחים שיאשרו את מגבלותיכם ועד לסיוע בהיערכות לדיוני הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לקביעת דרגת נכות.
צוות זכות ויוזמה יעמוד לצדכם לאורך כל הדרך עד שתממשו את מלא זכויותיכם כנפגעי תאונות עבודה או מחלות מקצוע מול ביטוח לאומי.
נפגעתם בתאונות עבודה? מומלץ להגיש את התביעה לדמי פגיעה עד שנתיים ממועד התרחשותה בכדי לא לפגוע בזכויותיכם. בזכות ויוזמה נשמח לעזור לכם בתהליך הבירוקרטי המתיש וכן להוביל אתכם צעד צעד עד מיצוי זכותכם המלאה בעת תאונת עבודה.
תאונת עבודה - מאמרים נוספים
אל תוותרו על זכויותיכם! אם עברתם תאונת עבודה, יתכן ומגיע לכם פיצוי כספי!
שימו לב! במקרה של תביעת תאונת עבודה, תשלום השכ"ט עבורנו הוא רק לפי ההצלחה בתביעה!
אנו מסייעים למשתכרים החל מ-6000 ש"ח בחודש (שכירים ועצמאיים)
לקביעת פגישה ללא עלות וללא התחייבות.
הפגישות נעשות עם סוכן אצלכם בסלון או באונליין בלי צורך לצאת מהבית.
התקשרו עכשיו 072-3954543
או מלאו את הפרטים שלכם ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם:
או התקשרו 072-3954543
אנו נחזור אליך בעניין סיוע במימוש זכויותך הרפואיות בתחומים שונים
*הייעוץ אינו משפטי