תביעות אובדן כושר עבודה – ביטוח לאומי

“אובדן כושר עבודה” היא ההגדרה המקובלת למצב שבו אדם אינו מסוגל לעבוד עקב פגיעה (מחלה, תאונה ועוד) ולהתפרנס, או לחילופין, שיכולת זו נפגעה באופן מהותי. אובדן כושר עבודה יכול להיות מוגדר כחלקי או כמלא וכן כקבוע או כזמני.

כל אזרח במדינת ישראל רשאי להגיש תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח לאומי במסגרת תביעת נכות כללית.
באופן כללי, העיקרון לקבלת זכאות הוא:
מי שעקב נכות גופנית, שכלית או נפשית נפגע או צומצם כושרו להשתכר ב-50% לפחות וכן לעקרת בית שכושרה לתפקד במשק בית נפגע ב-50% לפחות.
ובנוסף, אין לו/לה הכנסה מעבודה כשכיר/ה או כעצמאי/ת, או שישנה הכנסה מעבודה והיא אינה עולה על 60% מהשכר הממוצע – 6,331 ש”ח לחודש (נכון ל-2020).
על מנת לקבל זכאות זו יש להיבחן על ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, שתקבע את אחוזי הנכות של התובע וזכאותו לקצבה.

בנוסף לביטוח לאומי, מי שרכש פוליסה ייעודית בחברת ביטוח או בקרן הפנסיה יכול להגיש תביעה בגין אובדן כושר עבודה גם לחברת הביטוח או לקרן הפנסיה. יש לציין שקביעת הביטוח הלאומי בעניין זה אינה מחייבת את חברת הביטוח וכן להיפך. במידה ולאחר הגשת התביעה והוועדה הרפואית תאושר תביעתו של המבוטח, יקבל המבוטח קצבה בהתאם לפוליסה אותה רכש או לתנאי פנסיית הנכות של הקרן, שמגיעה בדרך כלל לסכום של עד 75% מגובה משכורתו (לפי ממוצע של 12 החודשים שלפני הפגיעה).

המדריך המלא לאובדן כושר עבודה מביטוח לאומי - זכות ויוזמה

במאמר הבא נסקור מספר נושאים חשובים:

כיצד נקבע גובה הפיצוי? דרגות אי כושר לעניין אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי

כחלק מההליך של תביעות אובדן כושר עבודה בביטוח לאומי, ולאחר קביעת אחוזי נכות בוועדה הרפואית, נבחנת דרגת אי-הכושר של התובע. דרגות הכושר שקבע ביטוח לאומי הן 60%, 65%, 74% ו- 100%. בהתאם לדרגת אי-הכושר נקבעת הקצבה לה זכאי התובע. את הדרגה קובעת גם כן וועדה רפואית מטעם הביטוח הלאומי.

הבדיקה שעורכת הוועדה מתקיימת במכונים מיוחדים בתל-השומר ובבית לוינשטיין או בסניפי הביטוח הלאומי ובין חברי הוועדה נמצאים רופא, עובדת סוציאלית ומרפאה בעיסוק.
כאמור, לעיתים מתאפשרת קביעת דרגה של אי-כושר באופן זמני (לדוגמא, עקב מחלה שעשויה לעבור, ניתוח או פגיעה שעשויה להתרפא).
באופן עקרוני, ההחלטות של הוועדה נעשות לפי רמת הליקויים בתפקודו של התובע שנצפו במהלך הבדיקה, כאשר נקבעה לו/לה נכות רפואית משוקללת בשיעור של 60% לפחות (אם אחד מהליקויים הוא בשיעור של 25% לפחות) או נכות בשיעור של 40% מסעיף אחד.

הליך תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי

בטרם ההליך מומלץ לבצע את ההכנות הנדרשות על מנת להבין את השלבים ולהגיע אליהם מוכנים.
הגשת תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי נעשית על ידי מילוי הטפסים הרלוונטיים לקצבת נכות כללית. לאחר מכן יש להגיע לוועדה שתקבע האם קיימת נכות רפואית ובאיזו רמה. במידה והתובע קיבל אישור לכך, הוא ממשיך להליך של קביעת דרגת אי-כושר.
לאחר כל הבדיקות הרלוונטיות תתקבל בדואר הודעה על החלטתה של הועדה הרפואית לעניין זה. הוועדה תחליט אודות זכאותו של התובע לקבלת קצבה מביטוח לאומי ופקיד התביעות מחליט אודות דרגת אי הכושר בה מוגדר התובע. באם יש חוסר הסכמה מצד התובע אודות שתי קביעות אלו, ניתן לערער עליהן.

מי שנקבעה לו דרגת אי כושר עם זכאות לקצבה, יקבל אותה לאחר 90 יום מהזמן בו התקבלה החלטה זו. הקצבה ניתנת מידי 28 לכל חודש, ונכנסת ישירות לחשבון הבנק הפרטי של התובע. באם יימצא לנכון, ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי עבור 12 החודשים (מקסימום) בטרם הגשת התביעה.

מי שאינו מרוצה מקביעת הוועדה הרפואית בעניין מצבו יכול להגיש ערעור בתוך 60 יום ממועד קבלת ההחלטה.

מי שאינו מרוצה מדרגת אי-הכושר שנקבעה לו יכול להגיש ערעור על קביעת דרגת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי בתוך 90 יום ממועד קבלת ההחלטה, וזאת אם בהחלטה נקבע אובדן כושר עבודה בדרגה של פחות מ- 50%, או שהתקבלה החלטה כי לא קיים מצב של אובדן כושר עבודה, או כי דרגת אובדן כושר העבודה אינו גבוה מ- 74%. עם זאת מומלץ לשקול ערעור זה שכן במצבים מסוימים עשויה הוועדה לשקול הפחתה של דרגת אי-הכושר.

על כל החלטה אחרת שנקבעה על ידי פקיד התביעות ניתן לערער בתוך 6 חודשים ממועד ההחלטה.

סיוע בתביעת אובדן כושר עבודה ומימוש זכויות

לצערנו, תביעות רבות של אזרחים הזכאים לקבלת קצבת אובדן כושר עבודה בביטוח לאומי אינן מתקבלות, מצב שקורה לרוב עקב אי הבנת המערכת וטעויות רבות שנעשות במהלך הדרך.

אם גם אתם או יקיריכם מעוניינים להגיש תביעת אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי – לא מומלץ לעשות זאת לבד. אנו בזכות ויוזמה נשמח לסייע לכם וללוות אתכם בתהליך זה יד ביד, עד למיצוי כל הזכויות המגיעות לכם, יחד עם אנשי מקצוע מובילים המכירים היטב את המערכת ואת הצעדים הנדרשים. צרו עימנו קשר ונשמח לסייע.

המדריך המלא לאובדן כושר עבודה מביטוח לאומי - זכות ויוזמה
המדריך המלא לאובדן כושר עבודה מביטוח לאומי - זכות ויוזמה

אל תוותרו על זכויותיכם! אם אתם סובלים מבעיה רפואית, יתכן ומגיע לכם תשלום מחברות הביטוח!

הפגישות נעשות עם סוכן אצלכם בסלון או באונליין בלי צורך לצאת מהבית.

לקביעת פגישה ללא עלות וללא התחייבות

 התקשרו עכשיו 072-3934455

או מלאו את הפרטים שלכם ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם:

אנו נחזור אליך בעניין סיוע במימוש זכויותך הרפואיות בתחומים שונים
*הייעוץ אינו משפטי