טופס פטור ממס הכנסה

טופס פטור ממס הכנסה רפואי לפי סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה הוא טופס של רשות המיסים אותו יש למלא במסגרת תהליך בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה על רקע רפואי ולהגיש ברשות המיסים. התהליך נעשה מול משרדי רשויות המס, וביטוח לאומי ומי שבקשתו התקבלה ואושרה, זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה ואף עשוי לקבל החזרי מס רטרואקטיביים בטווח של עד 6 שנים בטרם הוגשה הבקשה. הפטור ממס יכול להיות על שכר עבודה, קופות גמל, נכסים ועוד.

במאמר הבא נסקור מספר נושאים חשובים:

תנאים לזכאות

הרשאים לקבל זכאות לפטור ממס הכנסה הם מי שנקבעה להם נכות רפואית ע”י הביטוח הלאומי בשיעור של 100% או בשיעור של 90% בחישוב משוכלל, במידה ונקבעו לו מספר ליקויים אשר לכל אחד מהם אחוזי נכות שונים.

עוד תנאים הנדרשים לקבלת זכאות זו הם: על מגיש הבקשה להיות בעל הכנסה המחוייבת במס הכנסה וכן שנכותו מוגדרת בביטוח הלאומי כנכות לצמיתות (או לתקופה העולה על 185 יום).

רק אלו העונים על התנאים הללו יכולים לגשת לשלב הבא ולהגיש את טופס פטור ממס הכנסה (טופס 1516 לפי מס הכנסה).

מבנה הטופס

טופס פטור ממס הכנסה מורכב מנתוני פרטי המבקש את הפטור, ובקשת זימון לוועדה רפואית לצורך קביעת הזכאות. בנוסף, יש למלא בטופס את אחוזי הנכות שנקבעו למבקש ולמלא פרטים אודות הכנסותיו – כשכיר או כעצמאי ולסיים בחתימת שם ותאריך. מומלץ לשים לב היטב למילוי נכון של הטופס ולהכניס פרטים מדויקים.
לטופס 1516 בקשה לפטור ממס הכנסה יש לצרף 2 טפסים נוספים:

1. טופס 169/ א- בקשה לקביעת אחוזי נכות לצורך פטור ממיסים- ולציין את הליקויים הרפואיים, חוות דעת רפואיות, ניירת רפואית ובדיקות רפואיות.
2. טופס 169/ב- אישור מסירת מידע.
3. שובר תשלום על סך 659 ₪.

הגשת טופס פטור ממס הכנסה

בעת הגשת הטופס, יש לצרף אליו עותק של כל הניירת הרפואית, במידה והייתם מול ועדה רפואית אחרת יש לצרף העתק מהפרוטוקול של הוועדה הרפואית שקבעה את אחוזי הנכות. את הטופס יש להגיש למשרדי מס הכנסה הקרובים למקום מגוריו של המבקש. ניתן להגיש פיזית בהגעה לסניף ולהגיש את הטופס בצירוף המסמכים, או באמצעות הדואר לכתובת הסניף הקרוב.

טופס פטור ממס הכנסה

המשך טיפול

הטופס שהתקבל מועבר לביטוח לאומי לצורך ביצוע ועדות רפואיות, ועדה מסכמת תקבע אחוזי נכות משוקללים לתקופה זמנית או צמיתה של כל הליקויים הרפואיים ולאחר מכן  יתבצע המשך טיפול במשרד השומה הרלוונטי. במידה והפטור המבוקש הוא לתקופה שמתחילה בשנה בה מוגש הטופס – יקבל המבקש אישור פטור ממס הכנסה, אותו יוכל להעביר למעסיקו ולחברת הביטוח והפנסיה. במידה והבקשה לפטור מיועדת גם להחזר רטרואקטיבי עבור שנים קודמות, יש צורך בהגשת בקשה להחזר מס.

כדאי לדעת: במידה ומקבל הפטור ממס נפטר, יועברו ההחזרים ליורשיו. במידה ולנפטר הכנסות שהתקבלו לאחר פטירתו, לא יועברו החזרים בעבורן.

תקרות ההכנסה הפטורה ממס הכנסה

על מנת לבדוק זכאותו של מבקש לקבלת הפטור, בטרם מילוי הטופס חשוב לבחון האם הוא עומד בקריטריונים שנקבעו לקבל הפטור.

רשות המיסים קבעה עבור מקרים אלו שיעורי גובה הכנסה מקסימליים הרלוונטיים לקבלת הפטור ממס. התקרות נקבעו עבור הכנסה מיגיעה אישית, הכנסה מיגיעה שאינה אישית (במידה וההכנסה מיגיעה אישית נמוכה מסכום מסויים) והכנסה הכוללת ריבית של כספי פיצויים או דמי ביטוח ששולמו למבקש בשל פגיעה פיזית.

גובה התקרה משתנה לפי סוג ההכנסה, תקופת הנכות והשנה בה הוגשה הבקשה. נכון לשנת 2020, במקרה של הכנסה מיגיעה אישית בנכות שנקבעה לשנה ומעלה, תקרת ההכנסה לפטור ממס עומדת על 618 אלף ₪. בתקופת נכות שפחותה משנה אך נמשכת לפחות 185 יום, התקרה הפטורה ממס היא עד 74 אלף ₪ לערך. במקרה של הכנסה שמורכבת מהכנסה מיגיעה אישית וגם שלא מיגיעה אישית, תקרת ההכנסה הפטורה ממס היא 74 אלף ₪ לערך, כל עוד החלק של ההכנסה מיגיעה אישית נמוך מ- 74 אלף ₪. במקרה של הכנסה שכוללת יגיעה אישית, יגיעה שאינה אישית וכספי פיצויים או ביטוח עומדת תקרת ההכנסה לפטור ממס על כ- 304 אלף ₪, כל עוד חלק ההכנסה מיגיעה אישית אינו עולה על 74 אלף ₪.

סיוע בהגשת טופס פטור ממס הכנסה ומימוש זכויות

כאמור, הבנת כל הקריטריונים הנ”ל והתנאים הנוספים אינה מלאכה פשוטה, ורבים המבקשים לקבל פטור ממס אינם מקבלים זאת פעמים רבות בעקבות טעויות במילוי הטופס והגשתו, אי הבנת התהליך הנכון או מצב של חוסר במסמכים רלוונטיים.

חברת ‘זכות ויוזמה’ הוקמה במיוחד עבור מקרים אלו, ואנו מלווים את לקוחותינו החל משלב ההגשה ועד לקבלת זכויות המגיעות ללקוח על פי חוק. בחברה בעלי מקצוע מומחים בתחום מימוש זכויות רפואיות, ובעלי ניסיון רב שנים והיכרות עמוקה עם כלל המערכות העוסקות בנושאים אלו. חברת זכות ויוזמה מלווה את הלקוח לאורך כל התהליך תוך שירות אדיב, מקצועי ואמין.

אם גם אתם או יקיריכם זקוקים לסיוע בנושא זה – פנו אלינו ונסייע לכם עד למיצוי כל הזכויות להן אתם זכאים. עם זכות ויוזמה עולים סיכוייכם לקבל את המגיע לכם, באופן המהיר ביותר וללא עיכובים.

טופס פטור ממס הכנסה להורדה

להורדת טופס פטור ממס הכנסה 1516 לחץ כאן

להורדת טופס ויתור סודיות רפואית מס הכנסה לחצו כאן 

להורדת טופס 169 א’ – בקשה לקביעת אחוזי נכות לצורך פטור ממיסים לחץ כאן

להורדת טופס 169ב- אישור מסירת מידע לחץ כאן

אל תוותרו על זכויותיכם! אם אתם סובלים מבעיה רפואית, יתכן ומגיע לכם פטור ממס הכנסה!

הפגישות נעשות עם סוכן אצלכם בסלון או באונליין בלי צורך לצאת מהבית.

לקביעת פגישה ללא עלות וללא התחייבות

 התקשרו עכשיו 072-3954548

או מלאו את הפרטים שלכם ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם:

או התקשרו: 072-3954548
אנו נחזור אליך בעניין סיוע במימוש זכויותך הרפואיות בתחומים שונים
*הייעוץ אינו משפטי