זכויות בעת תאונת עבודה עצמאי

עובדים עצמאיים רבים אשר עברו תאונת עבודה אינם מודעים לזכויותיהם ובעקבות כך לעיתים קרובות אינם מדווחים על פגיעות שהם עוברים. במאמר זה תמצאו את כל המידע שחשוב לדעת לפני תביעת תאונת עבודה לעצמאי.

עצמאי שעבר פגיעה במסגרת עבודתו ואשר נרשם בעבר בביטוח לאומי כעובד עצמאי ושילם דמי ביטוח לאומי כחוק, זכאי לקבל קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי במקרה של תאונת עבודה לעצמאים בהתאם לנסיבותיו האישיות ונסיבות המקרה ולקבל זכויות ותגמולים שונים.

סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר תאונת עבודה לעצמאים כתאונה שאירעה תוך כדי ועקב העבודה וכן פגיעה שהתרחשה כאשר העובד היה בדרכו לעבודתו מביתו או בחזרה מהעבודה אל ביתו. תאונה עשויה להיות מוכרת כפגיעה בעבודה לעובד עצמאי אם קרתה תוך כדי עיסוקו ועקב עיסוקו במשלח ידו, כלומר בעבודתו.

במאמר הבא נסקור מספר נושאים חשובים:

כיצד מוגדר עובד עצמאי?

עובד עצמאי מוגדר כמי שעסק באותה תקופה של הפגיעה בעבודתו – עיסוק קבוע ורציף בדומה לעובד שכיר, ואשר עונה על אחד מהתנאים הבאים:

  • הוא עסק במקצוע לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע
  • הכנסתו החודשית הממוצעת לא פחתה מסכום השווה ל50% מהשכר הממוצע במשק.
  • הוא עסק במקצוע לפחות 12 שעות בשבוע בממוצע והכנסתו החודשית הממוצעת לא פחתה מהסכום הקבוע בחוק.

זכאות עובד עצמאי לדמי פגיעה/ימי מחלה לאחר תאונת עבודה

בעת הכרה בתביעת המבוטח, העובד העצמאי עשוי להיות זכאי לקצבת דמי פגיעה. קצבת דמי פגיעה היא קצבה המשולמת עבור הימים בהם העובד לא עבד, בדומה לימי מחלה, לאחר התאונה.

נפגע תאונת עבודה עצמאי זכאי לקבל קצבת דמי פגיעה עד 90 ימים מיום הפגיעה. כמו כן זכאי המבוטח לטיפול רפואי חינם, כל זאת כדי לסייע לו לעבור את הימים שלאחר הפגיעה. סעיף 77 א לחוק ביטוח הלאומי קובע כי עובד עצמאי זכאי לקבל דמי פגיעה, בתנאי שהיה רשום כעצמאי ברשויות המס ובביטוח הלאומי. עם זאת, מבוטח עצמאי אינו זכאי לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי עבור 12 הימים הראשונים. למידע מקיף אודות תביעת תאונות עבודה

תביעת תאונת עבודה לעצמאי, קצבת נכות וזכאות

לאחר תביעת דמי הפגיעה, רשאי העובד העצמאי לתבוע גם תביעה לנכות מעבודה. במידה ונקבעה לנפגע דרגת נכות על ידי הוועדה הרפואית והוא מוכר כנכה עבודה הוא יהיה זכאי לקצבת נכות מעבודה אשר משולמת כקצבה חודשית או מענק חד פעמי, תלוי בחומרת הפגיעה ואחוזי הנכות שנקבעו ולזכויות והטבות נוספות.
במקרה וביטוח לאומי דוחה את טענת הפגיעה כתאונת עבודה ומסרב לשלם דמי פגיעה, ניתן לגשת לבית הדין לעבודה ולהגיש תביעה נגד ביטוח לאומי. את התביעה יש להגיש תוך שנה מהמועד שבו התקבלה הודעת הביטוח הלאומי על סירוב להכיר בעובד כנפגע עבודה.
בנוסף, על החלטת הוועדה הרפואית בדבר דרגת נכות, אפשר להגיש ערר למוסד לביטוח לאומי בתוך 60 ימים ממועד קבלת החלטתה. במקרה הצורך ניתן לערער גם על החלטת הוועדה הרפואית ולהגיש ערעור לבית הדין לעבודה בשאלה משפטית בלבד תוך 60 ימים ממועד קבלת ההחלטה.

תמונה של עובד נפצע במהלך העבודה מחלת מקצוע

התנהלות נכונה לאחר מקרה של תאונות עבודה לעצמאיים

  • דיווח לקופת החולים – במידה ונפגעת כתוצאה מעבודתך ואתה עובד עצמאי מומלץ מאוד לגשת ולדווח בהקדם על הפגיעה אצל רופא משפחה גם אם מדובר בפגיעה קלה – לא להתעצל ישנה חשיבות רבה בהמשך לדיווח זה.
  • תיעוד פגיעה בעבודה – יש לרשום כמה שיותר פרטים בנוגע לפגיעה – תאריך, שעה + עדים, טלפונים שלהם, מקום הפגיעה.
  • הגשת טפסי תאונת עבודה – מומלץ להגיש את הטפסים בהקדם לביטוח לאומי, זכור שאתה עצמאי ואין לך מעביד שיאמת את הפגיעה שלך.

 

לפרטים נוספים מלאו את הטופס ונציג מחזרת זכות ויוזמה יצור עמכם קשר בהקדם.

אל תוותרו על זכויותיכם! אם עברתם תאונת עבודה, יתכן ומגיע לכם פיצוי כספי!

שימו לב! במקרה של תביעת תאונת עבודה, תשלום השכ"ט עבורנו הוא רק לפי ההצלחה בתביעה!

אנו מסייעים למשתכרים החל מ-6000 ש"ח בחודש (שכירים ועצמאיים)

לקביעת פגישה ללא עלות וללא התחייבות.

הפגישות נעשות עם סוכן אצלכם בסלון או באונליין בלי צורך לצאת מהבית.

 התקשרו עכשיו 072-3954543

או מלאו את הפרטים שלכם ונציג מקצועי יחזור אליכם בהקדם:

או התקשרו 072-3954543
אנו נחזור אליך בעניין סיוע במימוש זכויותך הרפואיות בתחומים שונים
*הייעוץ אינו משפטי