ירידה בשמיעה וטנטון

מה היא ירידה השמיעה וטנטון ומה הקשר בניהם? כיצד הן נגרמות והאם ניתן להוכיח שהן התפרצו כתוצאה מאופי וסביבת עבודה?

אחת הפגיעות הנפוצות בקרב אנשי מקצוע בתעשייה היא ירידה בשמיעה וטנטון (occupational hearing loss and tinnitus) אשר לרוב מתרחשים כתוצאה מטראומה וחשיפה לרעש מזיק ולא מבוקר במהלך העבודה. חשיפה לרעש מסוג זה שנמשך מדי יום במשך שנים עלולה לגרום לירידה הדרגתית ברמת השמיעה ולליקויים נוספים כמו טנטון דבר שפוגע משמעותית באיכות החיים של הנפגע.

במאמר הבא נסקור מספר נושאים חשובים:

ירידה בשמיעה וטנטון מהעבודה – זה לא רק בראש שלך

ירידה בשמיעה וטנטון הן תופעות אשר משלימות זו את זו. טנטון היא תחושה של רעש או צפצוף/צלצול, קול באוזן/ראש או ללא גירוי חיצוני ונובע מתוך מגוון של הפרעות אפשריות. התופעה שכיחה בעיקר באוכלוסייה בגילאי 50-70 ובארץ אף נמוכה יותר כתוצאה מחשיפה לרעש. התחושה עשויה להיות באוזן אחת או בשתיהן. טנטון תוקף ללא אזהרה ופעמים רבות מטופלים קמים יום בהיר ומרגישים את הרעש המשונה בלי מקור חיצוני.

ירידה בשמיעה מהעבודה טינטון– פגיעה באיכות חיים ובתפקוד

ירידה בשמיעה מהעבודה פוגעת באופן קשה באיכות החיים, לרוב עובד אשר שמיעתו נפגעה עשויי לסגל לעצמו קריאת שפתיים, ישאל הרבה “מה?”, מגביר ווליום בטלוויזיה או ברדיו, כאשר קוראים לו אינו שומע ונראה כי הוא מתעלם, דבר אשר עשוי לגרום לקושי חברתי. טנטוניטיס או טינטון פוגעים באיכות החיים, לרוב עובד אשר חש טנטון התעורר פעמים רבות במהלך הלילה, יחווה תחושה של אי נוחות במקומות שקטים ויתקשה להירדם ללא רדיו או טלויזיה.

סיבות עבור ירידה בשמיעה וטנטון באוזניים

ישנם גורמים אפשריים רבים לתופעת הטנטון, החל מבעיות בריאותיות שיכולות לגרום לכך מחלות ויראליות, לחץ נפשי, טראומות מקומיות ומצטברות. בארץ התופעה נפוצה מאוד עקב חשיפה מרובה לרעש בעבודה וגם בשגרת החיים של ישראל – מלחמות, מבצעים, אזעקות, פיגועים וכדומה.

ירידה בשמיעה וטנטון

אילו עובדים חשופים לירידה בשמיעה כמחלת מקצוע?

למעשה כל עובד אשר חשוף לרעש רב חשוף אל פגיעה בשמיעה בעבודה:

  • עובדים במפעלים ותעשייה
  • חיילים, שוטרים ואנשי קבע שחשופים לרעש
  • עובדי בניין, חשמלאים, אינסטלטורים, עובדי עבודות עפר, מכונאים, פחחים

טינטון פיצוי כספי – מי זכאי לכך?

אנשים רבים סובלים מטינטון כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק לאורך זמן. רעש מזיק מוגדר בתקנות הבטיחות בעבודה בתור רעש שמפלסו עולה על הערכים המותרים, מאחר והוא עלול לגרום לנזק בריאותי. עובדים שחשופים לרעש מתמיד במסגרת העבודה שלהם, עלולים לפתח טינטון ולסבול מפגיעה ביכולת השמיעה. הטנטון מוגדר בתור רעש מטריד באוזניים, שעלול להופיע לסירוגין, או לשבש את שגרת החיים של העובד באופן קבוע. עובדים העוסקים בענפי התעשייה השונים נוטים יותר לסבול מטנטון, כתוצאה מחשיפה לרעש לא מבוקר במהלך העבודה. חשיפה ארוכת טווח לרעש מזיק עלולה להוביל לירידה הדרגתית ברמת השמיעה. בשני המקרים מדובר על ירידה באיכות החיים של העובד, לכן הוא עשוי להיות זכאי לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי.

טינטון פיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי

טינטון מופיע לרוב עם ירידה ברמת השמיעה, מאחר ושתי התופעות נגרמות כתוצאה מחשיפה לרעש מזיק לאורך זמן. אנשים שסובלים מטינטון יסבלו מצפצופים או צלצולים באוזניים. הטינטון יכול להופיע באוזן אחת או בשתיהן, ללא שום התרעה מוקדמת ואפילו ללא חשיפה לגורם חיצוני. חלק מהאנשים פשוט מתעוררים בבוקר עם טינטון ומתקשים להמשיך בשגרת החיים כתוצאה מכך. התופעה שכיחה בעיקר בגיל 50 – 70, אך עלולה להתפתח בגיל מוקדם יותר, כתוצאה מחשיפה לרעש מתמיד במקום העבודה. עובדים שסובלים מטינטון ומירידה ברמת השמיעה עלולים לסבול מקשיים חברתיים ואף להתקשות לישון בלילה או להימצא במקומות שקטים, כתוצאה מהצפצופים הבלתי פוסקים באוזניים. מדובר על ירידה משמעותית באיכות החיים, העלולה להוביל לקשיי תפקוד בעבודה. עם זאת, חשוב להדגיש כי הטינטון עלול להופיע גם כתוצאה ממחלות וויראליות, לחץ נפשי וגורמים נוספים. לכן לצורך קבלת הפיצוי הכספי מהמוסד לביטוח לאומי יש צורך להוכיח את הקשר בין סביבת העבודה לבין הופעת הטינטון.

טינטון פיצוי כספי – מה מגיע לעובדים?

כפי שצוין עובדים במפעלים ובענפי התעשייה השונים, עובדי בניין, אינסטלטורים, מכונאים, פחחים וכל עובד נוסף שנאלץ לעבוד בסביבה רועשת, עלול לפתח טינטון וירידה בשמיעה כתוצאה מהחשיפה לרעש הלא מבוקר. לכן במקרים מסוג זה העובד יכול לבקש מהמוסד לביטוח לאומי להכיר בטינטון בתור מחלת מקצוע.

פגיעה בשמיעה בעבודה – מחלת מקצוע

ירידה בשמיעה וטנטון כתוצאה מסביבה רועשת בעבודה ואופי עבודה המתאפיין בחשיפה לרעש  יכולה להביא לזכאות להכרה של מחלת מקצוע ופיצוי כספי. עובד שאובחן כנפגע רעש יהיה זכאי לפנות אל רופא תעסוקה שיאשר את טענותיו. החוק מכיר בנזק שמיעה רק כאשר הוכחה עבודה ממושכת ויומיומית בתנאי רעש שמגיע לכל הפחות ל-85 דציבלים. כמו כן, חשוב להגיש תביעה זו עד שנה מהרגע שתועד ליקוי השמיעה לראשונה.

זכות ויוזמה חברה למימוש זכויות צברה ניסיון רב בייצוג וליווי תובעים בגין פגיעה בשמיעה בעבודה. אנו נסייע לכם לעבור את תהליך ההכרה בכל הקשור אל מחלת מקצוע ירידה בשמיעה וטנטון על ידי ליווי צמוד, בניית תיק רפואי עם אישורים מרופאים מומחים, הכנה לוועדות רפואיות של ביטוח לאומי ועד לתהליך ההכרה במחלת המקצוע שלכם ללא סחבת מיותרת.

אנו בחברת זכות ויוזמה נשמח לסייע לכל עובד ברעש שסובל מטינטון לממש את מלוא הזכויות המגיעות לו מהמוסד לביטוח לאומי. אנו מתמחים במימוש זכויות רפואיות בתחום המחלות מקצוע ובעיקר בטנטון ונשמח להצמיד לכל עובד מנהלת תיק אישית, שתלווה אותו לכל אורך התהליך עד להכרה במחלת המקצוע וקבלת הפיצוי הכספי המגיע לעובד. צרו קשר!

אל תוותרו על זכויותיכם! אם אתם סובלים מבעיה רפואית שנגרמה עקב עבודתכם, יתכן ומגיע לכם פיצוי כספי!

שימו לב! במקרה של מחלות מקצוע אנו מסייעים למשתכרים החל מ-6,000 ש"ח בחודש (שכירים ועצמאיים)

לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות, יש למלא את הפרטים הבאים: 
הפגישות נעשות עם סוכן אצלכם בסלון או באונליין בלי צורך לצאת מהבית.

התקשרו עכשיו 072-3954544

או התקשרו: 072-3954544
*אנו נחזור אליך בעניין סיוע במימוש זכויותיך הרפואיות בתחומים שונים

*הייעוץ אינו משפטי